De logbestanden oftewel de programmalogboeken van Malwarebytes Anti-Malware kunt u terugvinden onder de optie Historie, hier worden de logbestanden van zowel de uitgevoerde scans als het beschermingslogboek van de real-time bescherming opgeslagen. In tegenstelling tot de voorgaande versie worden de gegevens van de logbestanden ook via het programma zelf weergegeven en zijn niet meer enkel en alleen toegankelijk via bijvoorbeeld kladblok.
De door Malwarebytes Anti-Malware opgeslagen logbestanden kunnen bij problemen of hulp op bijvoorbeeld informatie verschaffen over gedetecteerde items, informatie over de beschermingsmodule van het programma zoals geblokkeerde IP-adressen en domeinen en de uitgevoerde scans.
Standaard worden door Malwarebytes Anti-Malware de logbestanden automatisch op de achtergrond aangemaakt en opgeslagen. De betreffende logbestanden in XML formaat kunt u eveneens middels kladblok openen vanuit de gebruikersmap bij (C:\ProgramData\Malwarebytes\Malwarebytes Anti-Malware\Logs).
Malwarebytes Anti-Malware Logbestanden
Alle logbestanden van Malwarebytes Anti-Malware worden voorzien van de datum en tijd waarop deze zijn aangemaakt, de protection-log (beschermingslogboek) in de PRO versie wordt echter maar éénmaal per dag aangemaakt en bevat informatie over de automatisch uitgevoerde updates, het starten van de beschermingsmodule en het verversen van de database. Maar ook wanneer de beschermingsmodule van Malwarebytes Anti-Malware wordt uitgeschakeld zal dit geregistreerd worden in de protection-log.
Tevens wordt dit logbestand ook gebruikt voor de registratie van de IP-protection (ip-beschermings) module, alleen geblokkeerde websites en domeinen worden hier tevens in opgeslagen. Onderstaand ziet u een voorbeeld van de protection-log. Deze logbestanden worden opgeslagen op de volgende locatie (C:\ProgramData\Malwarebytes\Malwarebytes’ Anti-Malware\Logs).
2013/08/29 15:49:43 +0200 I4770K Gebruiker MESSAGE Executing scheduled update: Daily 2013/08/29 15:49:45 +0200 I4770K Gebruiker MESSAGE Starting protection 2013/08/29 15:49:45 +0200 I4770K Gebruiker MESSAGE Protection started successfully 2013/08/29 15:49:45 +0200 I4770K Gebruiker MESSAGE Starting IP protection 2013/08/29 15:49:51 +0200 I4770K Gebruiker MESSAGE IP Protection started successfully 2013/08/29 15:49:52 +0200 I4770K Gebruiker MESSAGE Starting database refresh 2013/08/29 15:49:52 +0200 I4770K Gebruiker MESSAGE Stopping IP protection 2013/08/29 15:49:52 +0200 I4770K Gebruiker MESSAGE Scheduled update executed successfully: database updated from version v2013.04.04.07 to version v2013.08.29.05 2013/08/29 15:49:53 +0200 I4770K Gebruiker MESSAGE IP Protection stopped successfully 2013/08/29 15:49:55 +0200 I4770K Gebruiker MESSAGE Database refreshed successfully 2013/08/29 15:49:55 +0200 I4770K Gebruiker MESSAGE Starting IP protection 2013/08/29 15:49:56 +0200 I4770K Gebruiker MESSAGE IP Protection started successfully 2013/08/29 16:16:03 +0200 I4770K Gebruiker IP-BLOCK 37.221.161.234 (Type: outgoing, Port: 52625, Process: tor.exe) 2013/08/29 16:16:10 +0200 I4770K Gebruiker MESSAGE Stopping protection 2013/08/29 16:16:10 +0200 I4770K Gebruiker MESSAGE Protection stopped successfully 2013/08/29 16:16:12 +0200 I4770K Gebruiker MESSAGE Stopping IP protection 2013/08/29 16:16:13 +0200 I4770K Gebruiker MESSAGE IP Protection stopped successfully
De logbestanden van de verschillende scanmogelijkheden van Malwarebytes Anti-Malware bevat de informatie over de eventueel gedetecteerde items en of deze wel of niet verwijderd zijn. Er wordt dan de vermelding (Succesvol in quarantaine geplaatst en verwijderd.) geplaatst achter de betreffende regel, indien een item niet verwijderd is zal er in de log (Geen actie ondernomen) vermeld worden.
Vraag & Antwoord
Wanneer u vragen heeft omtrent de Malwarebytes Anti-Malware Logbestanden, of tegen problemen andere aanloopt dan kunt u terecht op het forum van PC Web Plus waar een speciaal sub-forum aanwezig is voor vragen.